Jaki olej wybrać?

Jaki olej wybrać?

Dzisiejszy przeciętny konsument jest rozpieszczany, jeżeli chodzi o oleje spożywcze. Większość sklepów ( w tym sklepy ze zdrową żywnością) na zachodzie posiada w swojej ofercie bardzo dużą liczbę olejów różnego typu – różnią się one jedynie kolorem, smakiem oraz krajem pochodzenia. Właściwy wybór tego zdrowszego jest bardzo trudny dla przeciętnego człowieka. Najważniejszym czynnikiem podczas wyboru takiego oleju, nie jest tak jak większości ludzi się wydaje to czy olej jest bezpieczny i pożywny w stanie nie przetworzonym czyli takim zaraz po otwarciu opakowania.  Niestety wiele olejów w tym także też tych zdrowych (takich  jak olej z ryb, lub olej lniany) posiada wysoką zawartość wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych które mają ograniczoną odporność na utlenianie i jełczenie – przez to mogą wytwarzać rakotwórcze wolne rodniki podczas ogrzewania.

Jednak oleje o dużej zawartości tłuszczów nasyconych i jednonienasyconych bywają zarówno pożywne i bardzo odporne na ogrzewanie, co czyni z nich doskonały olej do gotowania. Najlepszym z tych zdrowych olejów są te podane poniżej:

Olej kokosowy

Istnieje wiele powodów dla których eksperci medycyny naturalnej i zdrowego odżywiania, uważa olej kokosowy jako króla olejów spożywczych. Przemawia w tym kierunku wysoka zawartość kwasu laurynowego – szczególnie korzystnego tłuszczu działającego przeciw bakteryjnie, przeciwgrzybicznie oraz posiadającego przeciwwirusowe właściwości. Dodatkowo badania opublikowane w jednym z amerykańskich magazynów medycznych, udowodniły że spożywanie około 25 mililitrów oleju kokosowego pozytywnie wpływa na utratę wagi. Co istotne, olej ten bardzo korzystnie wpływa na usuwanie tłuszczu z brzucha oraz tłuszczu trzewnego (tłuszcz który znajduje się wokół narządów)

Najzdrowszy rodzaj oleju kokosowego to ten surowy, lub w postaci czystego oleju kokosowego – pchnie on wtedy kokosami. Rafinowany olej kokosowy, jest bardzo często bielony i odświeżany.

Oliwa z oliwek

W krajach śródziemnomorskich, czysta oliwa z oliwek jest uważana za jeden z najzdrowszych olejów na świecie i przypisuje się jej pozytywne działanie, korzystnie wpływające na zdrowie ludzkiego organizmu. Jeden z głównych kwasów tłuszczowych oliwy, kwas oleinowy, posada znaczne działanie przeciw zapalne. Badania przeprowadzone przez niemiecki instytut badań medycznych udowodniły, że kwas oleinowy korzystnie obniża ciśnienie tętnicze.

oleje

Inne zdrowe oleje

Inne zdrowe odmiany, które pozostają wciąż zdrowe po podgrzaniu zawierają olej palmowy, sezamowy, olej z awokado oraz macadamie – ten ostatni olej powinien być stosowany tylko i wyłącznie do gotowania na niskiej lub średniej temperaturze.

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta

Facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar